Семинары
247-е заседание семинара "Общая и молекулярная генетика"
14 марта (среда) 2012, в 15.00 в Большом конференц-зале ИОГен РАН (ул. Губкина, д.3) состоится заседание семинара. Тема: "Генетические факторы чувствительности к психо-социальному стрессу" С.А.Боринская (ИОГен РАН).[подробнее]
Заседание семинара, посвященное 110-летию со дня рождения академика А.Р. Жебрака,
состоится 9 февраля 2012г. (четверг), в 15.00 в Большом конференц-зале ИОГен РАН (ул. Губкина, д.3). [подробнее]
Дарвиновский дискуссионный семинар СПбГУ
19 декабря 2011 года в 18 ч. веб-трансляция доклада О.Н. Тиходеева "Эволюционные аспекты психогенетики" [подробнее]
Семинар Отдела генетики популяций
Семинар Отдела генетики популяций и природопользования 19 декабря 2011 г. в 15:00 Доклад профессора Густаво Турецки (Канада) Early-life adversity, methylation changes and behavioral implications[подробнее]
245-е заседание семинара ИОГен
7 декабря 2011г. (среда) в 15.00 в Большом конференц-зале ИОГен РАН (ул. Губкина, д.3) состоится 245-е заседание семинара ИОГен.[подробнее]
30 ноября 2011 г. в 15:00 Семинар
Отдела генетики популяций и природопользования[подробнее]
Заседание семинара "Общая и молекулярная генетика"
24 ноября 2011г. (четверг) в 14.00 в Большом конференц-зале ИОГен РАН (ул. Губкина, д.3) состоится заседание семинара "Общая и молекулярная генетика" ИОГен РАН и МОГиС.[подробнее]
Публикация статей в англоязычных журналах
Семинар ИОГен РАН 29 мая 2014
“Публикация статей в англоязычных журналах”
Стенограмма семинара с Юрием Никольским, дополненная рекомендациями с сайта www.learnnc.org и http://www.umanitoba.ca
Юрий Никольский - выпускник кафедры генетики МГУ (1988), защитил кандидатскую диссертацию во ВНИИгенетики (1992), затем работал в Чикагском университете, компаниях Integrated Genomics, GeneGo (CEO), Thomson Reuters (Vice President, Research & Development ). Автор статей с > 7000 цитирований.
Как напечатать статью в журнал Science? С чего начать?
Если материал не на Science, а скромнее, то как определить уровень притязаний?
Если материал достоин высокрейтнгового журнала, я бы начал с картинок и результатов.
Далее, есть 10 правил professional writing. Их мало кто знает и мало кто придерживается. Их можнj найти в интернете. Самое первое правило очень простое - использовать глаголы, а не существительные. По английски люди в среднем понимают 5% написанного, а если следовать правилом - то повышается до 10% или 15%. Если ясность изложения повышается до15%, то рецензентам и редактору кажется, что это хорошая, ясно написанная статья, - ее принимают. Это забавно, но это так. В моей практике статьи хвалили именно потому, что я следовал этим 10-ти правилам.
Второе правило - чтобы между подлежащим и сказуемым не было слишком много слов, не больше трех. Самая сложная научная статья может выглядеть совершенно по другому, если соблюдать такое простое правило.
Далее правила касаются организации параграфа, организации всего текста, того, чтобы придерживаться некоей хронологии в изложении литературного обзора. Их можно найти в интернете. Эти правила называют Chicago style.
Что еще надо соблюдать?
Главное - это картинки. Они должны быть ясны. Надо посмотреть на картинки в хороших статьях, которые вы считаете, очень хороши и близки к вашей теме.
Я могу сделать 50 картинок, как выбрать? Что должны иллюстрировать картинки? Они должны быть красивыми и занятными, или должны показывать (как в статьях про геномный сиквенс) очень высокий уровень. Что надо иллюстрировать? Объем материала?
Надо показывать самое главное и новое.
Первый грант который я получил в компании много лет назад, я писал с опытным коллегой. В описании правил было написано, что текст заявки должен быть 25 стр. Мой коллега сказал: «Давай разделим на 2, напишем 12 страниц». И шрифт сделаем побольше (не 11, а 12). И оказалось, что наша заявка на грант была самой короткой и очень ясно написанной. Хотя по содержанию это не было чем-то таким уж особенным.
Важно не материала как можно больше вставить в статью. Статья должна быть простой. Чистая психология - если ревьюер не понимает, что написано, он напишет, что статья плохая. Статья должна быть простая. Если есть материал на 3 статьи - разбейте на 3 статьи.
Как же выбрать? С одной стороны, в хороший журнал нужен супер- материал большого объема. С другой стороны, надо писать просто.
Всегда все можно упростить. Может быть куча материала, но на всю статью должно быть два или три ясно сформулированных и доказанных утверждения.... Другое дело, это геномные статьи, например, с сотнями авторов.
Отобрали картинки, начали описывать картинки, используя глаголы. Что дальше делать?
Всегда хорjшо показать текст компетентным коллегам, коллабораторам. Часто коллеги знают какой-то раздел лучше...
Можно ли использовать ссылки на русские журналы?
Конечно, можно. Это прикольно даже. Если уместно.
Текст должен быть exciting. Он должен быть позитивным. Это не просто выразить. Часто статьи скучные, просто перечисляют результаты.
Нужно хорошо знать, что именно ты хочешь показать, почему это новое. Любое утверждение можно дать как утверждение, а можно сделать exiting.
Если это недостаточно exiting, то сдавайте не в Nature, а в Nature biotechology.
Недавно, месяц назад, в Nature была статья статья в память Сэнгера. Мне очень понравилась эта статья. Сэнгер работал почти один у себя в Кембридже и написал 2 статьи за 10 лет, одна была по секвенированию белка инсулина, и вторая - по секвенированию ДНК. И по каждой он получил Нобелевскую премию. А между ними не было ничего.
Как выбирать рецензентов?
Я указываю тех, кого я знаю лично или по статьям.
Можно ли брать фразы из других статей за образец?
Я никогда не беру фразы из чужих статей. Ревьюеры читают много, бессмысленно брать чужое. Если проблемы с английским, то лучше найти человека, который знает английский хорошо.
Как выбрать журнал, соответствующий уровню работы? Чтобы не потратить годы на пересылку из Lancet в Nature, пока не спустишься до PLOS One?
Как выбрать? Если статья хорошая, ее надо подавать в высокорейтинговый журнал. Ничего не потеряешь, кроме месяца на переписку, но ведь могут и взять.
Придется потратить время на это. Это неизбежно. Хорошая большая статья, где много авторов - это неизбежно. Когда начинаешь с высокого журнала, будет приниматься год. Надо переписывать, пересчитывать...
На само написание статьи у меня уходит недели две. Просто никогда больше времени не было. Но у моих коллег, я знаю, что уходит месяц или два.
Что было полезным при освоении искусства написания статей?
Надо учесть насколько сконцентрированы фразы в зависимости от формата статьи. Если текст короткий, то надо очень серьезно концентрировать текст, это большое искусство.
Сконцентрировать важное в одной фразе - это сложно. Здесь правила не помогут.
Большую статью написать проще.
Я учился у людей, которые лучше умеют в предложении выразить главное. Например, недавно вышла статья Эрика Тополя, он дал обзор молекулярной медицины. Очень хорошо напиcанная статья. Сложнейшие вещи - но при чтении понимаешь, как кажется, процентов 20%. Это очень-очень много. Как фраза организуется. Как материал расположен. Такие статьи можно использовать как образец стиля.
Очень полезные советы по написанию статей
www.umanitoba.ca/outreach/allergy_research_training/NTP%20Paper%20Writing%20all.ppt
О стиле написания научных статей http://www.learnnc.org/lp/editions/few/684
Elements of style
Many elements of writing contribute to an author’s style, but three of the most important are word choice, sentence fluency, and voice.
Word choice
Good writers are concise and precise, weeding out unnecessary words and choosing the exact word to convey meaning. Precise words — active verbs, concrete nouns, specific adjectives — help the reader visualize the sentence. Good writers use adjectives sparingly and adverbs rarely, letting their nouns and verbs do the work.
Good writers also choose words that contribute to the flow of a sentence. Polysyllabic words, alliteration, and consonance can be used to create sentences that roll off the tongue. Onomatopoeia and short, staccato words can be used to break up the rhythm of a sentence.
Sentence fluency
Sentence fluency is the flow and rhythm of phrases and sentences. Good writers use a variety of sentences with different lengths and rhythms to achieve different effects. They use parallel structures within sentences and paragraphs to reflect parallel ideas, but also know how to avoid monotony by varying their sentence structures.
Good writers also arrange their ideas within a sentence for greatest effect. They avoid loose sentences, deleting extraneous words and rearranging their ideas for effect. Many students initially write with a looser oral style, adding words on to the end of a sentence in the order they come to mind. This rambling style is often described as a “word dump” where everything in a student’s mind is dumped onto the paper in no particular order. There is nothing wrong with a word dump as a starting point: the advantage of writing over speaking is that writers can return to their words, rethink them, and revise them for effect. Tighter, more readable style results when writers choose their words carefully, delete redundancies, make vague words more specific, and use subordinate clauses and phrases to rearrange their ideas for the greatest effect.
Voice
Because voice is difficult to measure reliably, it is often left out of scoring formulas for writing tests. Yet voice is an essential element of style that reveals the writer’s personality. A writer’s voice can be impersonal or chatty, authoritative or reflective, objective or passionate, serious or funny.
Teaching style
Read-alouds
The best way to teach students about style is to have them listen. Listening to good writing read aloud will help students develop an ear for different styles. The best writers have a distinctive style that readers can most appreciate when they hear it aloud rather than reading it silently. As students develop their ear for different styles, they can compare the styles of different authors in the same genre, examine how writers change their styles for different audiences, and consider which styles are most effective for different audiences, genres, and contexts. Read-alouds of picturebooks, poetry, and plays help students develop an ear for language that they can transfer to their writing.
When you read aloud in class, have students think of the reading as a performance. Many an ear for language has been deadened by that dreaded classroom affliction — round-robin reading. The worst way to teach students about style is to have them read aloud with no rehearsal. A writer’s style is lost when students stumble and stutter over unfamiliar words. Instead, reading aloud should include activities such as reader’s theater, choral reading of refrains, and echo reading that give students the opportunity to rehearse the writer’s style and cadence before reading to an audience. Reading aloud for an audience also helps students become aware of the effect of word choice, sentence structure, and voice on that audience.
Introduction to Journal-Style Scientific Writing
[ Table of Contents ] [ PDF Version ]
| Get Your Thoughts Organized | Who is Your Audience? | Prose and Style | Abbreviations and Tense |
First vs. Third Person | Use Active Verbs | References | Plagiarism
Overview
A critical aspect of the scientific process is the reporting of new results in scientific journals in order to disseminate that information to the larger community of scientists. Communication of your results contributes to the pool of knowledge within your discipline (and others!) and very often provides information that helps others interpret their own experimental results. Most journals accept papers for publication only after peer review by a small group of scientists who work in the same field and who recommend the paper be published (usually with some revision).
The format and structure presented here is a general one; the various scientific journals, and oftentimes specific disciplines, utilize slightly different formats and/or writing styles. Mastery of the format presented here will enable you to adapt easily to most journal- or discipline-specific formats. While this guide (a others like it) is a necessary tool of learning the scientific writing style and format, it is not sufficient, by itself, to make you an accomplished writer. This guide will not teach you how to write in the English language, i.e., it is not a grammar book. You, the writer, must practice writing and thinking within this structure, and, learn by example from the writings of others; learning the nuances of this style and format will be enhanced as you read the scientific literature - pay attention to how professional scientists write about their work. You will see improvement in your own scientific writing skills by repeatedly practicing reading, writing, and critiquing of other’s writing.
The guide addresses four major aspects of writing journal-style scientific papers:
(1) fundamental style considerations; (2) a suggested strategy for efficiently writing up research results; (3) the nuts and bolts of format and content of each section of a paper (part of learning to write a scientific paper is learning how to follow instructions precisely), and, (4) basic information regarding peer critiques of scientific writing. ALL journals have a set of instructions for authors which explicitly state how their paper should be formatted for submission. Consider this guide to be your instructions when writing lab reports for the Biology core courses. We encourage you to follow the directions carefully and to make full use of this guide and the writing support system (TWAs, instructors, and Writing Workshop staff tutors) as you prepare your papers. Please ask for help if you have questions about format, style, or content. Above all, remember to write with precision, clarity, and economy.
Getting Started
The first task to accomplish as you begin the process of writing is to order and organize the information you wish to present. Some people work well from an outline, others do not. Some people write first to discover the points, then rearrange them using an after-the-fact outline. Whatever process you may use, be aware that scientific writing requires special attention to order and organization. Because the paper will be divided into sections, you need to know what information will go into each. If you don't normally work from an outline, this may be an occasion when you'll at least want to develop a list of the major points to be included in each section, before you begin to write. If the paper has multiple authors, then this is a good time to work (and negotiate!) with your collaborators to insure that all the points the group wants to make get listed.
Audience: Who will be reading your paper? Usually you will be writing to your peers. Simple advice: address your paper to another interested biology student, or lab group, in this course or major, and assume they have at least the same knowledge and expertise base as you. Knowing your audience helps you to decide what information to include--you would write a very different article for a narrow, highly technical, disciplinary journal vs. one that went out to a broad range of disciplines. Similarly, you would write a paper for an audience of other biology majors very differently than one you would write for a cross section of the college. Do not write your paper specifically for your instructor.
Prose
Your writing should be in complete sentences and easily understood. It should conform to the conventions of standard written English (sentence form, grammar, spelling, etc.). Your ideas will have little impact, no matter how good the research, if they are not communicated well. Remember always that scientific terminology very often has precise meaning. Be certain you choose your words correctly and wisely.
It is important to write clearly and concisely. Make sure that every paragraph has a clear topic sentence and that the paragraph content supports the topic. The goal is to report your findings and conclusions clearly, and with as few words as necessary. Your audience (other scientists usually) are not interested in flowery prose, they want to know your findings. Remember: Writing and thinking are closely linked enterprises - many people have noted that, "fuzzy writing reflects fuzzy thinking." When people have difficulty translating their ideas into words, they generally do not know the material as well as they think.
Grammar questions or concerns? Try: Ask Betty (Univ. of Washington)
Style Considerations
Be clear and concise: Write briefly and to the point. Say what you mean clearly and avoid embellishment with unnecessary words or phrases. Brevity is very important. Use of the active voice alone shortens sentence length considerably.
Precise word use is critical: Scientific terminology carries specific meaning - learn to use it appropriately and use it consistently. A critical function of technical terminology is to say a lot with a few words, i.e., economy. This applies as well to appropriate acronyms (e.g., PCR) and abbreviations. Direct your paper toward the average reader in your intended audience. If writing for a highly technical journal, you will necessarily use the technical jargon. If writing for a general science audience you would limit the jargon.
Some things to avoid:
- You do not have to try to impress people by using words most people have never heard of. Many published articles are like this, and they are poor papers on account of it.
- Do not use colloquial speech, slang, or "childish" words or phrases.
- Do not use contractions: for example, "don't" must be "do not" and "isn't" must be "is not" etc.
Abbreviations: Do not use abbreviations in the text except for units of measure. Always abbreviate these when using them with data (2 mm; 10 min.). Except for temperature units (F,C, K) never abbreviate units of measure when using them in a non-data context (e.g., "we measured length in millimeters"; "time was recorded in minutes"; "temperature was measured in F (or C)"; "100 years have passed since Mendel did..."). A list of common abbreviations and conversions is provided.
Use Past Tense: Research papers reflect work that has been completed, therefore use the past tense throughout your paper (including the Introduction) when referring to the actual work that you did, including statements about your expectations or hypotheses. Use the past tense, as well, when referring to the work of others that you may cite.
First vs. Third Person: If there is one stylistic area where scientific disciplines and journals vary widely, it is the use of first vs. third person constructions. Some disciplines and their journals (e.g., organismal biology and ecology) have moved away from a very strict adherence to the third person construction, and permit limited use of the first person in published papers. Other disciplines, especially the biomedical fields, still prefer the third person constrcution. Limit your use of first person construction (i.e., " I (or we) undertook this study ....): usually it is most acceptable in the Introduction and Discussion sections, and then only to a limited extent. Use first person in the methods sparingly if at all, and avoid its use in the results.
Use Active Verbs: Use active verbs whenever possible; writing that overly uses passive verbs (is, was, has, have, had) is deadly to read and almost always results in more words than necessary to say the same thing.
ACTIVE: "the mouse consumed oxygen at a higher rate..."
PASSIVE: "oxygen was consumed by the mouse at a higher rate.."
The clarity and effectiveness of your writing will improve dramatically as you increase the use of the active voice.
Other specific comments on style are also included for each section of the paper. Remember: precise word use, past tense, active voice, brevity.
References References to the research findings of others are an integral component of any research paper. The usual practice is to summarize the finding or other information in your own words and then cite the source. Any ideas or other information that are not your own must be substantiated by a reference that is cited in the text. As a rule, in research papers, direct quotation and footnoting are not practiced - simply restate the author's ideas or findings in your own words and provide a citation.
Ladd Library links: Writing and Citing Guides
Plagiarism (use of others words, ideas, images, etc. without citation) is not to be tolerated and can be easily avoided by adequately referencing any and all information you use from other sources. In the strictest sense, plagiarism is representation of the work of others as being your work. Paraphrasing other's words too closely may be construed as plagiarism in some circumstances. In journal style papers there is virtually no circumstance in which the findings of someone else cannot be expressed in your own words with a proper citation of the source. Refer to: The Bates College Statement On Plagiarism and a Guide to Source Acknowledgment.) If you are unclear about what constitutes plagiarism, please confer with your instructor.